Sihir

Wednesday, July 8, 2009

PPSMI Dimansuhkan Mulai 2012, Kemenangan Buat Rakyat


Oleh: addin_77

"Dasar kontroversi Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) dimansuhkan sepenuhnya tiga tahun lagi, demikian diumumkan Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Pengumuman itu, susulan keputusan mingguan jemaah menteri pagi ini, dibuat jam 2.30 di kementeriannya di Putrajaya.

Di sekolah kebangsaan, bahasa Melayu akan menggantikan bahasa Inggeris untuk mengajar Sains dan Matematik, sementara sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil akan menggunakan bahasa ibunda masing-masing. Pemansuhan itu dijalankan berperingkat-peringkat sehingga semua pelajar yang terlibat dengan dasar itu tamat peringkat masing-masing.

Dasar yang diperkenalkan sejak 2003 itu mendapat semakin banyak bantahan, khususnya sejak awal tahun ini apabila sekumpulan aktivis bahasa berjaya menggerakkan ribuan orang berarak ke Istana Negara. Selain memimpin Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP), yang mengepalai demonstrasi besar itu, tokoh sastera Datuk A Samad Said juga menyertai sekumpulan 5 sasterawan Negara membantah dasar itu dan mencipta rekod bantahan golongan budayawan Melayu.

Ini merupakan kemenangan bagi rakyat yang menentang habis-habisan kerana dasar ini secara jelas telah meminggirkan bahasa ibunda. Dasar ini secara terang telah memangsakan golongan bumiputra dan golongan luar bandar. Ini merupakan satu dasar yang gila apabila, subjek Matematik yang memerlukan pengiraan di ajar dalam bahasa Inggeris. Dengan kekurangan tenaga pengajar mahir, kemerosotan pencapaian dalam 2 mata pelajaran tersebut adalah merupakan satu indikator yang gagal bagi dasar tersebut. Sekali lagi syabas rakyat Malaysia, anda telah menjuarai isu ini.

http://addin77.blogspot.com/

1 comment:

Anonymous said...

Pasai apa nak tunggu 2012 baru nak mansuhkan, lama sgt tuh. Dlm tempoh tiga tahun berapa ramai budak-budak sekolah yg akan teraniaya?